اینکه محلکارتان را مثل یک میدان جنگ تصور کنید، خیلی آسان است–محلی که فقط افراد خیلی قوی در آن دوام میآورند.
اما اگر همه چیز برعکس باشد چه؟ اگر به جای اینکه افراد با رفتارهای سخت و بیرحم، افراد مهربان و موفقترینها درمیان ما باشند، چه؟
شخصیت خندان بودن خرج دارد!
همه ما در زندگی کلمات پنج حرفی زیادی شنیدهایم اما مطمئناَ هیچکدام به قدرت لبخند نبودهاند.
خیلیها نمی دانند که رونق در کار و تجارتشان ممکن است ناشی از رفتارها و اعمال مثبت آنها باشد.
واقعیت این است که هیچکس دوست ندارد در محیطی خصمانه کار کند. وقتی آدمها از محلکارشان لذت ببرند و احساس کنند که بخاطر تلاشهایشان به آنها اعتماد شده و از آنها قدردانی میشود، در کارشان تلاش بیشتری کرده و بازده بهتری نیز خواهند داشت. مطمئناَ این نتیجه بهتری در بر داشته و روابط با دیگران، از همکاران گرفته تا مشتریان بهتر خواهد بود.
پاول اشپیگلمن اعتقاد دارد که: «کار و تجارت فقط ایجاد رابطه است».
مغز ما طوری برنامهریزی شده است که به مهربانی و اعتماد واکنش میدهد و این مسئله توضیحدهنده روابط ما در محلکار است. وقتی کسی با ما با مهربانی و احترام برخورد میکند، مغز ما اکسیتوسین و دوپامین بیشتری تولید میکند که باعث میشود آرامش فکر داشته و با بقیه همکاری بهتری داشته باشیم.
اما وقتی احساس تهدید کنیم یا با ما غیرمحترمانه رفتار شود، خلاف آن اتفاق میافتد و هیچ تمایلی برای کار گروهی نخواهیم داشت و بازده کارمان نیز ضعیف خواهد بود.
تاثیرات منفی مثل میکروب هستند، وقتی حرف زشت و زنندهای میشنوید، برگشتن به روند کاری سابقتان سخت خواهد شد. برای فراموش کردن یک توهین به پنج تحسین نیاز است. همچنین نمیتوانید تظاهر به مهربانی کنید چون همه ما آدمها خیلی راحت مهربانی تظاهری را از مهربانی واقعی تشخیص میدهیم.
لبخند زدن در محیط کار نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط مؤثر بین کارمندان و مشتریان دارد. کسی که همواره در برابر مشتری لبخند می زند میتواند حس اعتماد و رضایت را در وی القا کند. مطمئناً چهره اخم آلود، منفی گرایی و احساس ناامنی را برای مخاطبین به دنبال خواهد داشت.
۵ راه برای مهربانی کردن
همه آدمها میتوانند از تاثیرات خوب مهربانی در محلکار خود بهره ببرند. در زیر به ۵ راه برای ایجاد محیطی بهتر در محلکار اشاره میکنیم:
۱. اعتبارتان را تقسیم کنید. اگر برایتان مهم نباشد که پاداش به چه کسی میرسد، کارهای قویالعادهتری میتوانید انجام دهید. وقتی اعتبار و دستاوردهایتان را تقسیم میکنید، همکاران و مشتریانتان هم احساس خواهند کرد که در موفقیتتان شریک هستند.
۲. با هیچکس با تحقیر حرف نزنید. یکی از سریعترین راهها برای تخریب وجهه شغلی این است که با کسی با تحقیر صحبت شود–مخصوصاَ با یک زیردست مثل دستیار یا پیامرسان. در محلکار هر فرد یک ایده است و هر ایده با پول و سود همراه است. هر بار که با کسی بد و توهین آمیز حرف میزنید، یک در سوددهی را به روی خود میبندید.
۳. روی مثبتها تمرکز کنید. حتی در بدترین موقعیتها هم پیدا کردن یک نکته مثبت برای فکر کردن و تمرکز بر آن خیلی مهم است. ما دیگران را تشویق میکنیم که صادق باشند و احساسشان را به زبان بیاورند. اما ممکن است خیلی اوقات با آنها موافق نباشیم. در این موقعیتها میتوانیم به طریقی که مثبت و تشویقآمیز باشد به آنها «نه» بگوییم. مثلاَ اگر یکی از باهوشترین کارمندهایتان همیشه دیر کار خود را تحویل میدهد، میتوانید با تحسین ایدهها و کارهایش حرفتان را شروع کنید. بعد مشکل تاخیر در تحویل کارهایش را مطرح کنید و با این روش در کنار اخطار دادن به او، نشانش میدهید که کارهایش را قبول دارید و تحسین میکنید.
۴. مودب باشید. مارک تواین گفته است که میتواند دو ماه با یک تحسین خوب زندگی کند. تحسین کردن دیگران یا تشکر کردن هیچ هزینهای برایتان ندارد. شما میتوانید با یک اظهارنظر مثبت و تحسین بهجا، دستاوردهای شرکت را چندبرابر کنید.
۵. لبخند بزنید.